PageId: 23597

SVG: 6815

PNG: 6814

Mejl från svenska bankkunder pressar köttbolagen i Amazonas

den 3 augusti 2020

Under våren mejlade tusentals kunder sina banker om ohållbara investeringar i Amazonas. Nu har flera svenska banker börjat sätta press på den brasilianska regeringen. Så här fungerar konsumentmakt när den är som bäst!

Köttdjur i Amazonas

Efter vårt avslöjande om svenska bankers kopplingar till skövlingen och bränderna i Amazonas mejlade över 5 000 kunder sina banker i Sverige och uppmanade dem att ta ansvar. Och flera av bankerna lyssnade. I ett brev från bland annat Nordea, SEB och Handelsbanken uppmanades den brasilianska regeringen att agera mot skövlingen och bränderna. Och efter ett möte mellan de svenska bankerna och Brasiliens vicepresident infördes ett totalförbud mot planerade bränder under tre månader.

Dessutom har Nordea beslutat att svartlista köttbolaget JBS på grund av deras bristande hållbarhetsarbete, vilket fick stort genomslag i internationella medier och ökar pressen på bolaget.

- Som konsument kan man ofta känna sig maktlös inför stora miljöproblem. Men det här är ett väldigt bra exempel på att vi tillsammans har makt att påverka frågor på andra sidan jorden, genom våra banker och sparpengar, säger Jakob König på Fair Finance Guide.

Pressen mot bankerna i Brasilien har också blivit större när det gäller att ta ansvar för de företag de finansierar, varav flera kan kopplas till regnskogsskövlingen. Det är en fråga som Fair Finance Guide i Brasilien drivit under flera år och nu syns äntligen en ljusning. Tre av de största privata brasilianska bankerna har beslutat att ta fram hållbarhetskrav på köttbolag som verkar i Amazonas. 

- Vi ser att engagemanget från banker i Sverige och andra länder har betydelse för att sätta press på politiker och företag i Brasilien. Men läget är akut, det brinner mer än någonsin i Amazonas. Därför är det viktigt att bankerna håller pressen uppe och följer upp åtgärderna för att verkligen få stopp på utvecklingen. Så fortsätt mejla era banker och visa dem att deras kunder vill att de tar ansvar för klimatet, den biologiska mångfalden och mänskliga rättigheter, säger Jakob König.

Tack för att du delar!

×